کد خبر: 22687
زمان انتشار: پنجشنبه 2 شهريور 1396 ساعت 12:38
راه آهن، خط آهن، ریل، قطار
گلشن: مقدمات جدا شدن 6 ایستگاه از راه‌آهن شرق به مرکزیت طبس آغاز شده است؛ این ایستگاه‌ها به راه‌آهن یزد می‌پیوندد؛ مدیرکل راه‌آهن شرق این موضوع را تلویحاً تأیید کرد و آن را به نفع طبس دانست؛ این در حالی است که وی 10 روز پیش تفکیک راه‌آهن شرق را منتفی اعلام کرده بود؛ امام جمعه طبس به این موضوع واکنش نشان داد و از عملکرد ضعیف برخی مسئولان شدیداً انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گلشن، براساس اعلام یک مقام مسئول در اداره‌کل راه‌آهن شرق، از روز گذشته مقدمات جدا شدن 6 ایستگاه از راه‌آهن شرق رسماً آغاز شده است.

این منبع آگاه به خبرنگار گلشن گفت: با این کار، 6 ایستگاه به نام‌های جندق، چاه‌محمد، بهاباد، سه‌چاهون، پیروزی، و بیشه‌در با مجموع طول حدود 150 کیلومتر، از حوزه تحت مدیریت اداره‌کل راه‌آهن شرق به مرکزیت طبس جدا شد و به اداره‌کل راه‌آهن یزد پیوست.

راه‌آهن شرق که از سال 1384 به بهره‌برداری رسیده، با حدود هزار کیلومتر طول خط و 42 ایستگاه باری و مسافری، در 3 استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، و یزد واقع است و طویل‌ترین منطقه راه‌آهن کشور محسوب می‌شود، اما اکنون پس از 12 سال، با جابجایی ایستگاه‌ها، این آمارها نیز دست‌خوش برخی تغییرات می‌شود.

مدیرکل راه آهن شرق در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی گلشن، تلویحاً این موضوع را تأیید کرد و اظهار داشت: با جدا شدن این 6 ایستگاه از راه‌آهن شرق، ضرری به طبس نرسیده و از شأن این اداره‌کل کم نمی‌شود، بلکه در نهایت به نفع اداره‌کل راه‌آهن شرق است.

حسن ماسوری با بیان اینکه تابع دستورات ابلاغی از سوی راه‌آهن هستم، افزود: با جدا شدن این ایستگاه‌ها، ریالی از بودجه راه‌آهن شرق کم نمی‌شود و بودجه ایستگاه‌های جدا شده نیز به طبس می‌رسد؛ ضمن اینکه در ازای دادن این ایستگاه‌ها، قرار است از ایستگاه غوریان استان هرات کشور افغانستان به طول 100 کیلومتر به شبکه ریلی راه‌آهن شرق ملحق شود که دارای حجم بسیار زیاد بار است و با این کار راه‌آهن شرق جایگاه اول حمل بار کشور را از آن خود می‌کند؛ همچنین به‌جای آن، 9 میلیون تن بار جدید از ایستگاه سنگان بارگیری شده؛ و نیز احداث خط دوم راه‌آهن شرق هم آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر چه وسعت راه‌آهن شرق کم‌تر باشد، زحمت مدیریت و هزینه‌ها نیز کمتر است، بیان کرد: این 6 ایستگاه دارای خط‌آهن نامساعد و دردسرساز بوده و تن‌کیلومتر منظور شده‌ی آن برای راه‌آهن شرق نیز بسیار ناچیز است و تاکنون هم منافع حاصل از بارگیری و حمل بار آن برای یزد بوده است.

ماسوری همچنین یادآور شد: مرکزیت شهرستان طبس در راه‌آهن شرق کاملاً دقیق و کارشناسی بوده و غیرقابل تغییر است.

این در حالی است که مدیرکل راه‌آهن شرق 10 روز پیش در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان طبس گفته بود که اگر بخواهد بخشی از راه‌آهن شرق جدا شود، قطعاً باید با نظر مساعد این اداره‌کل باشد و من با این موضوع مخالفم و باتوجه به این‌که این موضوع فعلاً کارشناسی نشده و مصوبه هیأت‌مدیره نیز ندارد و برخی اعضای هیأت‌مدیره هم با این موضوع مخالف هستند، این جابه‌جایی انجام نخواهد شد.

اما امام جمعه طبس نسبت به این موضوع شدیداً واکنش نشان داد و ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف برخی مسئولان در این جریان، اظهار داشت: پس از آن‌که جدا شدن بخشی از راه‌آهن شرق جدی شد، موضوع را در جلسه شورای اداری شهرستان طبس مطرح کردم و این قضیه را چندین بار به فرماندار طبس تذکر دادم؛ همچنین به هیأت‌مدیره راه‌آهن کشور، استانداری خراسان جنوبی، نماینده مردم طبس در مجلس و... نامه نوشتم و حتی برای پیگیری و اطلاع از جزئیات موضوع به اداره‌کل راه‌آهن یزد رفتم.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم مهاجریان‌مقدم تصریح کرد: این روش مدیریت نیست؛ مدیریت صحیح آن است که مدیر، حوزه مدیریت و فعالیت خود را توسعه دهد، نه آن‌که آن را محدود کند.

وی ادامه داد: تاکنون پرسنل این 6 ایستگاه جزو نیروهای طبس بودند، اما از این پس هیچ تضمینی برای ادامه فعالیت آن‌ها وجود ندارد؛ این نیروها معمولاً ابتدا برای اعتراض به دفتر فرماندار مراجعه می‌کنند اما پس از آن‌که با درب بسته مواجه می‌شوند، روانه نهاد امامت جمعه شده و گلایه و درد دل خود را به این‌جا می‌آورند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها: 

نظر شما درباره‌ی این مطلب