کد خبر: 22689
زمان انتشار: شنبه 11 شهريور 1396 ساعت 08:05
مرور یک هفته واکنش درباره‌ی راه‌آهن شرق؛
پاس‌کاری مسئولان طبس تن مُثله‌ی راه‌آهن شرق را می‌رنجاند
حرف، سخن، سخنران، واکنش، اظهارات
گلشن: یک هفته پیش 6 ایستگاه از راه‌آهن شرق به مرکزیت طبس جدا و به راه‌آهن یزد پیوست؛ طی هفته‌ای که گذشت حجم زیادی از واکنش‌ها از سوی مسئولان و مردم مشاهده شد؛ در این جریان هر کس سعی کرد تا خودی نشان داده و تقصیر را بر گردن دیگری بیاندازد؛ اما با این حرف‌ها آبی گرم نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گلشن، حدود یک هفته پیش 6 ایستگاه از راه‌آهن شرق به مرکزیت طبس جدا و به راه‌آهن یزد ملحق شد؛ موضوعی که طی اطلاعیه‌هایی از سوی راه‌آهن شرق ابتدا رد و سپس تأیید شد؛ مدیرکل راه‌آهن شرق نیز در سخنانی ابتدا این جابه‌جایی را منتفی دانسته بود اما 10 روز بعد آن را تأیید کرد؛ این ایستگاه‌ها شامل جندق، چاه‌محمد، بهاباد، سه‌چاهون، پیروزی، و بیشه‌در با مجموع طول 150 کیلومتر است.

راه‌آهن شرق که از سال 1384 به بهره‌برداری رسیده، پیش از تغییرات اخیر، حدود 1100 کیلومتر خط‌آهن و 42 ایستگاه باری و مسافری داشت.

خطوط تحت پوشش راه‌آهن شرق در 3 استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، و یزد واقع است و طویل‌ترین منطقه‌ی راه‌آهن کشور محسوب می‌شود که اداره‌کل آن در شهرستان طبس مستقر است.

طی هفته‌ای که گذشت حجم زیادی از واکنش‌ها در قالب سخنرانی، مصاحبه و پیام از سوی مسئولان مختلف و مردم را شاهد بودیم.

مهدی طلائی‌مقدم فرماندار طبس که پیش از این فرماندار بافق بوده، ظاهراً با این موضوع مخالفت چندانی ندارد و در سخنانش در محافل مختلف بیشتر سعی کرده تا اذهان را به سمت توسعه‌ی صنایع جوار ریلی و دو خطه شدن راه‌آهن شرق ببرد.

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم طبس در مجلس اما ضمن ابراز تأسف، از این تغییرات به‌عنوان «چوب حراج به میراث طبس» تعبیر کرد و آن را موجب تلخ شدن کام طبسی‌ها در هفته‌ی دولت دانست و ابتدا تمام تقصیر را به گردن مدیرکل جدید راه‌آهن شرق انداخت؛ وی که پس از این جابه‌جایی، برنامه‌های هفته‌ی دولت خود را لغو کرد، این تغییرات را ناشی از ول‌انگاری و بی‌توجهی برخی مدیران دانست و از همه‌ی مسئولان ذی‌ربط خواست تا به مسأله‌ی راه‌آهن شرق ورود کنند؛ ضمن اینکه در صحن علنی مجلس نیز موضوع را به وزیر راه و شهرسازی تذکر داد و نامه‌ای هم به مدیرعامل راه‌آهن کشور نوشت.

علی‌رغم اینکه حسن ماسوری مدیرکل جدید راه‌آهن‌شرق به نوعی این جابه‌جایی را یک معامله دانسته و وعده داده که در ازای بخش جدا شده، قرار است بخشی دیگر از خواف تا غوریان افغانستان به راه‌آهن شرق واگذار شود، اما چندان نمی‌توان روی حرف‌های وی حساب کرد، چرا که ماسوری پیش‌تر جدا شدن همین 6 ایستگاه را هم منتفی اعلام کرده بود.

در این میان اما محمدابراهیم اقبالی مدیرکل سابق راه‌آهن شرق هم به حرف آمد و تغییرات اخیر را توطئه‌ای حساب‌شده از سوی برخی افراد خائنِ به ظاهر همکار دانست؛ حرف‌هایی که البته از سوی روابط عمومی راه‌آهن کشور رد شد.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم مهاجریان‌مقدم امام جمعه طبس هم بیکار نماند و طی سخنانی در جلسات مختلف و از جمله در خطبه‌های نماز جمعه طبس، از کم‌کاری مسئولان در این زمینه شدیداً انتقاد کرد؛ وی همچنین نامه‌اش به مدیرعامل راه‌آهن کشور در انتقاد از این جابه‌جایی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

اعضای شورای پنجم شهر طبس نیز از همین ابتدای فعالیت رسمی خود، عرض اندام کردند و طی نامه‌هایی به وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسئولان، خواستار حفظ حریم جغرافیایی اداره‌کل راه‌آهن شرق شدند؛ آن‌ها همچنین ملاقاتی با مدیرکل راه‌آهن شرق ترتیب داده و با وی اتمام حجت کردند.

نکته‌ی دیگر این‌که شنیده می‌شود در اوایل تأسیس راه‌آهن شرق، 2 ایستگاه دیگر به نام‌های مبارکه و کاشمر نیز تحت مدیریت این اداره‌کل بوده که خیلی بی‌سروصدا از سوی راه‌آهن یزد و راه‌آهن خراسان قاپیده شده است!

از طرفی اکنون مدتی است که شایعه‌ی جدا شدن بخشی دیگر از راه‌آهن شرق از ایستگاه بجستان به سمت تربت‌حیدریه و خواف و ایجاد یک منطقه‌ی جدید مستقل راه‌آهن نیز قوی‌تر شده و آن وقت است که در صورت تحقق این شایعه، علی خواهد ماند و حوضش!

گرچه مدیرکل راه‌آهن شرق این تغییرات را ملی و فرامنطقه‌ای اعلام و سعی کرده خود را تبرئه کند، اما نکته‌ی نگران‌کننده این است که وی گفته: اگر بشود این 6 ایستگاه را برمی‌گردانیم، اما اکنون سعی ما این است تا سایر ایستگاه‌های راه‌آهن شرق جدا نشود، که جلوگیری از آن تنها از دست نماینده‌ی مردم طبس در مجلس ساخته است.

خلاصه اینکه به‌نظر می‌رسد اکنون سخنرانی و بیانیه دادن و تقصیر را به گردن یکدیگر انداختن، تأثیری در حل مسأله نداشته باشد و بهتر است همه‌ی مسئولان ارشد شهرستان طبس، موضوع را به‌طور جدی و عملی در پایتخت پیگیری کنند تا اولاً مصوبه‌ی جابه‌جایی اخیر لغو شده و دوماً از جابه‌جایی‌های آتی جلوگیری شود.

(برای نمایش نقشه در ابعاد بزرگ‌تر بر روی آن کلیک کنید)

نقشه محدوده جدا شده از را آهن شرق به مرکزیت طبس و محدوده ای که در ازای آن به راه آهن شرق ملحق خواهد شد

انتهای خبر/

برچسب‌ها: 

نظر شما درباره‌ی این مطلب